Volvo:s miljardfiasko – ledningen inkompetent

Volvo personbilar gör en miljardförlust  i Kina för 2012. Det avslöjar Svenska Dagbladet. Enligt tidningen handlar det om en rörelseförlust på mellan två och fyra miljarder. Under decennier har Volvo haft en inkompetent ledning som äventyrat bilfabrikens överlevnadschans.

Svenske Svenssons lojalitet till  Volvo-bilarna har länge varit räddningen. En stark lojalitet som inte besvarats av bilen och inte av en högfärdig, stöddig och dessvärre inkompetent ledning som skapades av Pehr G Gyllenhammar. Svärsonen som fick jobbet av svärfar Engelau. Då, när han fíck jobbet, var BMW och Volvo lika stora och lika mediokra. Volvo var då en bättre bil än senare, men inte bra. Massor av fel, och så är det fortfarande efter 3000 mil. Men hur gick det för BMW?

Tjänar pengar

BMW är idag mer än dubbelt så stort som Volvo PV. Och BMW har tjänat rejält med pengar alla år utom ett under dessa trettio år. Detta tyder, menar jag, på att Volvo under PG Gyllenhammar hade en inkompetent ledning. Ekonomer i toppen som inget fattade om bilar, teknik eller kundreaktioner. De kunde inte sälja.  Och ville inte lära sig, de var för ”fina”.

I Kina sålde Volvo 42 000 bilar under år 2012. Bilfabriken BMW, som för 30 år sedan var lika liten som Volvo, sålde, håll i dig nu, åttafaldigt fler bilar i Kina under 2012. BMW sålde 326 444

BMW – en vinnare

bilar i Kina under förra året. Volvo sålde ynka 41 989.

Volvos självgoda attityd har lett till enorma kostnader på grund av fel i bilarna som hade undvikits om ledningen lyssnat på varningarna från ingenjörerna. Listan blir lång om alla exempel på ledningens inkompetens ska redovisas. SvD har den 18 april en utförlig artikel om den kinesägda bilfabriken Volvo som du läser genom att klicka på den blå texten här.

Bitter maktkamp

SvD redovisar i en utförlig och initierad artikel hur maktkampen splittrar ledningen. Volvo bygger tre nya fabriker för flera miljarder i Kina. En av fabrikerna ligger 100 mil norr om Peking där det inte finns varken arbetskraft eller köpare. Ingen befolkning som kan kallas marknad. Om sju veckor invigs den första fabriken men Volvo har ännu inte fått tillstånd för att tillverka en enda bil. Läs den skrämmande skildringen genom att klicka på blått.
Läs mera här (klicka)

Volvo Personvagnar är inte börsnoterat och därmed inte skyldigt att redovisa några siffror för allmänheten. Volvo PV:s verkställande direktör Håkan Samuelsson uttalar sig kritiskt i Dagens industri och tillbakavisar uppgifterna i Svenska Dagbladet. Klicka här för att läsa.
Text: Lars-Kristian Bergh

Kommentarer


I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
  1. Calle tycker:

    Detta förbannade Bilia gör mig nästan vanssinnig varje gång. Aldrig mera Bilia när garantitiden gått ut. Det får bli en mindre verkstad typ mekonomen e.d. Volvo var förr en bra bil för oss som kunde meka själva men det går inte idag med all elektronik. Volvodirektörerna har förstört ett fint företag och skyllt ifrån sig med att Volvo är för litet. Skitsnack förstås. Som Bergh skriver var BMW lika stort en gång i tiden. Skillnaden torde vara att ena fabriken sköttes av kompetent folk och den andra av göteborgsdirektörer med näsan i för hög vinkel.

  2. Även jag har på nära håll och i ledande position sett en del som ger stöd för Peters beskrivning. Inom fordonsbranschen finns det några få som sticker ut med framstående kompetens från ledning till utvecklingsavdelning. BMW är den ledande i Europa. Deras tekniker vet vad de sysslar med och deras chefer har kvalificerad teknisk utbildning och kan förstå konsekvenserna av att montera för klena styrlänkar som i inköp kostar ett par tior mindre. På Volvo gjordes massor av felbeslut med för snålt dimensionerade delar som sedan vållade kostsamma reklamationer, förbannade kunder och smuts på varumärket.

    Mercedes Benz har tidigare varit i topp och är fortfarande bra. Audi är också hyggligt duktiga. Men Volvo hoppar bland tuvorna, först Volvo och nu Kina. En massa skryt från Hisingen. Den chef som kunde lyft Volvo sparkades brutalt.

    Så ska vi inte glömma Volvos största återförsäljare i Sverige, Bilia. Bilia köper upp verkstad efter verkstad för att kunna skinna kunderna. Vem äger Bilia om inte den svindlerimisstänkte och polisanmälde HQ skojaren Mats Qviberg.

  3. Peter tycker:

    Det är inte bara Volvo som drabbats. För ca 30 år sedan skiftades makten i industrisverige över från tekniskt kompetenta ledare till ekonomer, dessa maximerade sedan företagens börsutveckling på bekostnad av de långsiktiga värden som är svåra att prissätta och värdera. Jag har otaliga exempel på värdeförstöring i avsikt att visa kortsiktig kostnadsreducering. Ericsson är väl paradexemplet, en expoltionsartad kursutveckling samtidigt som företaget nu endast är ett skal helt utan intern teknisk kompetens. Framtidsutsikterna för E. är synnerligen dystra, men det saknar betydelse för kapitalägarna, de hittar ett annat tekniskt avancerat företag med dolda värden som kan utarmas och sedan vidare… Den samhälleliga, sociala och mänskliga värdeförstöringen är gigantisk. Jag har arbetat mot Tyska företag, där allt inte är som vi svenskar önskar men där man med förtroende kan vända sig till företagsledningen med frågor av teknisk natur och finna ypperlig kompetens, så icke i Sverige, här har alltid en ekonom sista ordet, även i rent tekniska spörsmål.

  4. Jarl Teljstedt tycker:

    Högmod går före fall.