Om Berghs attack

På den här sidan kommer veckans sämsta händelse, produkt, uttalande eller beslut att presenteras. Det kan vara stort – t ex som när statsministern, Fredrik Reinfeldt, uttalade sig i Assange-fallet.

Mars 2011 kommer att bli ett minnesmärke för regeringspartiernas dummaste uppgörelse. Många blev häpna, eller förbluffade, över att Moderaterna och miljöpartiet hade kramats och gemensamt lagt ett förslag som bland annat innebär att svenska skattebetalare även ska betala all slags sjukvård, inte bara akutvård, för utlänningar som olagligen tar sig in i Sverige, olagligen uppehåller sig här och utan att ge sig tillkänna eller söker asyl/uppehållstillstånd.
Det var krönikören i SvD Thomas Gür som avslöjade detta häpnadsväckande och illa tänkta lagförslag från regeringen, läs Moderaterna och Miljöpartiet. Vad man än tycker ideologiskt, humanitärt eller partipolitiskt så förundras du nog över hur låg kvalitet som alliansregeringen och Miljöpartiet kan tänka  sig i en lag. Läs mera.
Detta moderatförslag avslöjar hur långt från verkligheten politikerna är. Förslaget blev den  Veckans sämsta.
Veckan sämsta för några veckor sedan borde ha vunnits av The Phone House. Telefoniföretaget som demonstrerade hur marknadsekonomi och fri företagssamhet kan missbrukas och ungdomar cyniskt utnyttjas. Att VD:en dagen efter TV-programmet gör en pudel hjälper inte. Tvärtom. VD:en borde avgå, för han är ansvarig för det råa utnyttjandet och för att han har visat ansvarslöshet.

En liten debatt om Volvo finns här.

Här ett av inläggen av signaturen Stig Palm:
Visst fanns det en massa fel på 140-serien som tog alldeles för lång tid att åtgärda.
164 modellen fick samma framvagn som 140-ser och helt klart för klen till den tunga raka 6-an.
245 med PRV 6-an ska vi helst inte tala om. Jag hade tur med min 244 och den motorn? Den höll 14.000 mil som jag hade bilen. Vet dock vilken finmekanik och kunskap som skulle till ifall den gick sönder. Nä, den var inte bra för Volvo’s image.
Varför Volvo inte lika framgångsrik som BMW? Förre Volvo PV chefen Olsson svarade på detta igår på en presskonferens. Vi var alltid steget efter. Volvo PV hade ingen ledning som var intresserad av bilar? Mer intresserade av mångsysslori och styrd av enbar ekonomer.
Du nämnde 164 och klen framvagn? När S80 presenterades påstod Metodavdelningen för Service & Reparationer att just framvagnen var för klen till den tyngre bilen med 6-cyl 3-liter motor och förordade som på Mercedes en dubbellänkad framvagn. För dyrt sa ekonomerna men fick straffet sedan iform av garantikostnader på ca 100 miljoner kronor + en dålig image.
Varför tyskar är framgångsrika versus svenskar i bilindustrin?
VW chefen sa nyligen; hos tyska biltillverkare är det ett KRAV att högsta cheferna ÄR bilintresserade. Kan vara en förklaring. Volvo PV har nu en tysk chef Jacobi som ÄR bilintresserad och säkert kommer att lyfta Volvo PV till den nivå som skall vara för att lyckas. När jag som tekniker studerar detaljer på min Porsche ser jag att de är bilintresserade som gör denna produkt och så säger mina kollegor på Volvo också.
Läs mera även här (klicka)