Färre fartkameror – färre olyckor

Trots en kraftig nedmontering av fartkameror i Storbritannien har olyckorna inte ökat. Tvärtom – de har minskat.

Den ekonomiska krisen i Storbrittanien har tvingat fram en rad offentliga besparingar. Bl a har mängder av de automatiska fartkamerorna stängts av och monterats ned. Nu visar statistik från mars 2010 till mars 2011 att antalet dödsoffer i trafiken minskat med runt tio procent.

Den brittiska organisationen Safespeed har länge hävdat att de automatiska fartkamerorna inte har någon betydelse alls för trafiksäkerheten. Motormännens riksförbunds tidskrift Motor skriver i ett referat där man återger vad som stått i Daily Telegraph, att Safespeeds Clarie Armstrong säger att fartkameror är en missriktad trafiksäkerhetspolitik.

Det svenska trafiksäkerhetsverket trummar med ojämna mellanrum ut att si och så många dödsoffer har undvikits tack vare fartkamerorna. Många är skeptiska till Trafikverkets statistik. Kanske med gott fog. För Trafikverkets statistik grundas i huvudsak på simulerade uppgifter. Det betyder att någon matar en dator med ett antal antaganden. Människan som matar in uppgifterna har i förväg bestämt förutsättningarna för beräkningen.

De svenska fartkamerorna har kostat skattebetalarna cirka 4 000 000 000 kronor (fyra miljarder) att installera. Ingen har försökt beräkna hur många liv som skulle sparats ifall dessa fyra miljarder istället satsats på levande trafikövervakare i målade polisbilar.

Text: Lars-Kristian Bergh

3 Kommentarer

  1. Peter

    Tycker att det är kanon med med fartkameror. Tänk vad mycket poliser som frigörs till bättre brottskämpande uppgifter.

    Dessutom redovisas det bara ovanför vad kamerorna kostat! Hur mycket pengar har dem inte dragit in?

    • Mona-Lisa

      Plåtpoliser, vilket skit rent ut sagt. Det sitter 150 personer och försöker lista ut om det går att fälla föraren på bilden från plåtpolisen. Det är solglasögon, nedfällda solskydd, en hand framför ansiktet eller körning i vänster körfil för då säger lagen att bilden inte får användas. Bara 1/3 av bilderna leder till böter. Den ryckiga körningen med nedbromsning inför kameran och sedan gasning igen leder till mera utsläpp av CO2.

      Plåtpoliserna kan inte ingripa mot farliga taklaster, livsfarliga omkörningar, fulla förare eller gamlingar som varken ser eller hör.

      Räntan på 4 miljarder blir sådär 200 miljoner per år och sedan tillkommer underhåll av teknisk natur, byte av delar efter skadegörelse och lönerna för 150 personer med ca 150 miljoner inklusive övriga kostnader som följer med.

    • Mona-Lisa

      Är Peter ovanligt okunnig? Trafikpoliser, polisens verkliga B-lag, kan inte användas för andra riktiga polisuppgifter. Trafikpoliser är trafikövervakare när de är ute på vägarna vilket de sällan är utom vid fartkontroller. Trafikvakter kanske de skulle kallas. Fartkontrollanter är vad de är. Inte riktiga poliser.

Rätta bloggen

Vi tar tacksamt emot påpekanden om upptäckta brister eller fel. Skriv till oss, gå till Om Berghs Blogg i övre menyraden.

Ställ upp för barnen

BRIS Stödföretag

Norma

En smart app för både idrottsskyttar och jägare finns att gratis ladda hem. Även hemladdare och dem som sysslar med långhållsskytte får här avancerad hjälp för att räkna ut vilka data eller avdriftskompenseringar som kan behövas. Finns för både Apple och Android. På svenska.

Vapenägarna

Sveriges vapenägares förbund hjälper sina medlemmar navigera rätt bland polisens snåriga regler och blanketter. Förbundet driver också kostnadsfritt överklagningsärenden åt medlemmar.

Stjärnadvokat som imponerar

Advokat Sven Severin är inte bara en erfaren jurist och en skicklig processförare. Han har i fallet Karl Hedin också visat ett gediget kunnande och kommer minutiöst väl förberedd till domstolsförhandlingarna.

Advokat Sven Severin
Severin Advokater

Epost: sven.severin@severinadvokater.se
Telefon  040-446700 eller  0705817473

Anonymt

 

Du kan lugnt lämna tips och om du vill vara anonym så får du samma lagliga källskydd på Berghs Blogg som du får hos Sveriges radio eller på Expressen. Berghs Blogg drivs med tillstånd av Myndigheten för press, radio och TV. MPRT brukar den förkortas. Det kommer brev anonymt med tips. Ofta görs inget med tipset för att det inte går att fråga om kompletterande information .

Att flyga 37 Viggen

Det är inte hemligt. Det bara verkar så… På flera platser kan du från en riktig cockpit flyga 37 Viggen i simulator. 

En häftig upplevelse som kräver din uppmärksamhet men i gengäld ger dig en adrenalininjektion som går utanpå det mesta. Jag har nyligen besökt F 15 flygmuseum i Söderhamn  Foto: Jonathan Lundkvistoch flugit 37:an i 60 minuter. Dessutom fikat och ätit Sveriges godaste sockerkaka.

Tack till bakerskan Eva Rystedt!

Foto: Jonathan Lundkvist

 

Nybygge

Berghs Blogg har genomgått en teknisk uppdatering och ett antal smärre tekniska fel har korrigerats. Arbetet har utförts av KFORM, Tobias Johansson.

Logo KForm

Sveriges bästa korvar