Volvo – en skitbil

Ur kvalitetssynpunkt är Volvo en dålig bil. Riktigt dålig. En Volvo XC 70 som gått 10 370 mil kostade 19 000 kronor att reparera efter att vinkelväxeln pajat. En annan V70 kostade 6000 kronor att reparera efter att en framfjädring gått av. Den bilen hade rullat 8 400 mil.

En annan Volvo XC70 fick ett kardanfel efter 7600 mil. Kostade 4000 kronor att få åtgärdat hos Mats Qvibergs företag Bilia. Även jag har haft en XC70 och det var min SISTA Volvo. Vinkelväxeln pajade fyra gånger, automatlådan en gång, drivaxeln en gång, ett spjäll för bränsleregleringen en gång. Allt gick på garantin utom spjället som kostade 6 240 kronor hos Mats Qvibergs Bilia.

Felet på spjället var ett fabrikations- eller konstruktionsfel förstås, men Volvo var som vanligt arroganta i tonen och hänvisade till garantitiden. Men tusentals bilägare var drabbade och förbannade och låg  på medierna. En stor artikel i DN fick fart på Volvos PR-folk som snabbt fick ledningen att backa. Så Bilia betalade tillbaks pengarna, men motvilligt.

Annat var det vid sista vinkelväxelfelet. Då ringer en verkmästare från Bilia i Segeltorp, som vid den tiden hade Bilias nyutnämnde koncernchef Per Avander som högste chef, och meddelade att de inte lämnade ut bilen förrän jag köpt fyra nya däck till bilen. Däckmönstret var nämligen olika på däcken fram jämfört med däcken på bakaxeln.

Denna mönsterskillnad var orsaken till att det känsliga systemet pajade vinkelväxlarna. Det var samma däckstyp och samma fabrikat men Michelin hade förändrat mönstret en aning. Till saken hör att Volvo inte nämnt i instruktionsboken att det måste vara samma däcksmönster. Och Bilia hade skött all service och sett däcken flera gånger utan att reagera.

Bilia tog kunds bil i beslag

Verkmästaren meddelade att Bilia tog min bil i beslag tills jag köpt nya däck som de kunde sätta på bilen och därmed kunde Volvo slippa byta vinkelväxel på sin egen bekostnad. Hur korkad får man vara? Jag krävde självklart att Volvo skulle skifta däck på sin egen bekostnad om de krävde nya däck.

Bilia meddelade att Volvo vägrade betala. Jag ringde Volvos garantiavdelning och möttes av arrogans. Blankt nej förstås. Jag ringde Volvo Personvagnars presschef Larsen, som var ungefär lika kaxig i tonen som garantiavdelningen. Så jag ringde min advokat. Och han ringde Volvo PV:s Vd. Några timmar senare ringde Bilia. – Volvo betalar, var beskedet.

Bra. Sedan mailade jag Volvo PV:s dåvarande kvalitetschef Lena Olving, nu vice VD på flygplansfabriken SAAB. Hon informerades om erfarenheterna av Volvos bristande kvalitet.

Sedan ringde Larsen från Volvo Personvagnars mediaavdelning. Han var förbannad. Inte på Volvos usla kvalitet. Nä, han var förbannad på mig. Han skällde, visserligen lågmält, men skällde gjorde han. För att jag mailat Lena Olving och sagt att han varit arrogant. Jag hade fel, var budskapet. Presschef Larsen är synsk. Han vet hur andra uppfattar saker och vet hur andra ska definiera sina känslor. Grattis Volvo, det blir fint i Kina. Börja plugga Mandarin, Larsen.

0 kommentarer

Rätta bloggen

Vi tar tacksamt emot påpekanden om upptäckta brister eller fel. Skriv till oss, gå till Om Berghs Blogg i övre menyraden.

Ställ upp för barnen

BRIS Stödföretag

Norma

En smart app för både idrottsskyttar och jägare finns att gratis ladda hem. Även hemladdare och dem som sysslar med långhållsskytte får här avancerad hjälp för att räkna ut vilka data eller avdriftskompenseringar som kan behövas. Finns för både Apple och Android. På svenska.

Vapenägarna

Sveriges vapenägares förbund hjälper sina medlemmar navigera rätt bland polisens snåriga regler och blanketter. Förbundet driver också kostnadsfritt överklagningsärenden åt medlemmar.

Stjärnadvokat som imponerar

Advokat Sven Severin är inte bara en erfaren jurist och en skicklig processförare. Han har i fallet Karl Hedin också visat ett gediget kunnande och kommer minutiöst väl förberedd till domstolsförhandlingarna.

Advokat Sven Severin
Severin Advokater

Epost: sven.severin@severinadvokater.se
Telefon  040-446700 eller  0705817473

Anonymt

 

Du kan lugnt lämna tips och om du vill vara anonym så får du samma lagliga källskydd på Berghs Blogg som du får hos Sveriges radio eller på Expressen. Berghs Blogg drivs med tillstånd av Myndigheten för press, radio och TV. MPRT brukar den förkortas. Det kommer brev anonymt med tips. Ofta görs inget med tipset för att det inte går att fråga om kompletterande information .

Att flyga 37 Viggen

Det är inte hemligt. Det bara verkar så… På flera platser kan du från en riktig cockpit flyga 37 Viggen i simulator. 

En häftig upplevelse som kräver din uppmärksamhet men i gengäld ger dig en adrenalininjektion som går utanpå det mesta. Jag har nyligen besökt F 15 flygmuseum i Söderhamn  Foto: Jonathan Lundkvistoch flugit 37:an i 60 minuter. Dessutom fikat och ätit Sveriges godaste sockerkaka.

Tack till bakerskan Eva Rystedt!

Foto: Jonathan Lundkvist

 

Nybygge

Berghs Blogg har genomgått en teknisk uppdatering och ett antal smärre tekniska fel har korrigerats. Arbetet har utförts av KFORM, Tobias Johansson.

Logo KForm

Sveriges bästa korvar