Riktiga poliser och trafikpoliser…

Foto: Ragnar Lilliestierna

Riktiga poliser utför ett arbete som inte liknar något annat jobb och inte kan tänkas bli utfört av en annan yrkesgrupp. Trafikpoliser kallas ofta för B-poliser, och det är taskigt. Riktiga poliser kallar dem också för trafikvakter. Och det är ju precis vad det handlar om. Även om det är en elak benämning även det.

För inte så fruktansvärt länge sedan fanns det inga lapplisor. Eller P-nissar. Polisen skötte det som idag sköts av en grupp som kallas – trafikvakter.

Nu är snart våren här. Då sliter sig Trafikvakterna alias trafikpoliserna från konferensstolar och kaffebord och beger sig ut på jakt. Statskassan ska få sig en rejäl förstärkning i form av böter.

Alliansregeringens trafikminister Åsa Thorstensson(c) skärpte inkassoverktygen innan hon fick sparken av Reinfeldt. Tänk dig 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110 och 120. Och sedan strax samma sak i omvänd ordning.

Vem klarar av det utan irritation?

På en sträcka av tre kilometer kan du råka ut för 80, 60, 50, 40, 50, 60, 80. Undrar du sedan över varför folk som kör bil mycket blir förbannade? Utanför Uppländska Skebobruk är det 60 km hastighetsgräns på en kilometersträcka i skogen. Inte en korsning. Inte ett hus.

Tack och lov ingen plats för trafikvakterna att stoppa bilar. Men en kontrollplats för runt 3,5 miljoner kanske skapas under året. Finansieringen är ju inget problem.

En laserman i polisuniform på E4 drar lätt med hjälp av ett team stoppare och lappskrivare in 60- 70 TUSEN i timmen. Världens lönsammaste yrkesgrupp?

Är det någon som vet vad trafikpolis..förlåt trafikvakterna gör på vintern och när det är dåligt väder? Är det utbildning? Konfererande? Mycket stillasittande med kaffe och mazariner?

Polisbyråkrati

Riktiga poliser lider av slitsamma skift, otacksamma busar, ofta oförstående chefer med dåligt ledarskap, trög intern byråkrati och ”miljoner” detaljregler som försvårar jobbet.

Ibland undrar jag om orsaken till att ”Trafiken” inte slås ihop med ordningspolisen är att Trafikenheten behövs som en ”kyrkogård” för överblivna poliser. Skadade, utslitna, trötta, olämpliga?

Alla trafikpoliser är verkligen inte lata, överviktiga eller övernitiska. Och det finns mycket viktigt att göra i trafiken. Hålla slarviga och farliga förare av tung trafik i schack, kolla överlastade långtradare med usla bromsar, ofta från nya EU-stater, kolla nykterheten, stoppa alla stugägare och IKEA-kunder som har dåligt surrad last på taket.

Men hur prioriteras detta? Är trafikpolisen, förutom övriga kvalitetsbrister, dessutom dåliga på att berätta om vad de sysslar med? Många, många har en känsla av att det är fartkontroller som är tjusningen med att vara trafikpolis. Det är dessutom ofarligt. För polisen, vill säga.

Just fartkontroller är en polisiär uppgift som knappast verkar vara av den avancerade nivån att det behövs en flerårig utbildning för miljonbelopp för att klara av. Trafikvakter med fyra veckor på skolbänken borde räcka.

Riv ner byråkratin inom polisen och renodla trafikpolisen till polisuppgifter och låt trafikvakter ta hand om resten.

Text: Lars-Kristian Bergh. Foto: Kristoffer Thessman

Kommentarer


I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
  1. Johan tycker:

    I går morse var det stort pådrag vid Roslagstull med att stoppa och bötfälla bilister som körde i bussfilen. Det är ganska ofta som snuten hämtar pinnar i skafferiet…
    Men om trafikvakterna värnade om att hålla bussfilerna rena så borde dessa fem polisbilar patrullera bussfilerna istället. Då skulle inga bilister våga smita in i bussfilen och bussarna skulle få fri fil. Men då skulle inga böter hivas in så därför står snutarna och lurpassar vid Frescati o Roslagstull istället. Jag kör aldrig i bussbil men lider inte av jante över dom som gör det. Jävla hyckleri av snuten det gillas inte av mig.

  2. insider tycker:

    Officiellt så är det för säkerhetens skull och inte för böter som trafikpolisen agerar. Men jag VET att trafikpolisen letar efter kontrollställen där det är lätt att få många ”pinnar”, alltså böteslappar. Då visar ju trafikpolisen att dom behövs. Mera resurser vill dom ständigt ha.

    I nedförsbackar som kommer snabbt dyker upp går det lätt för fort så där lurpassar trafikpolisen ofta. Som backupp till ordningspolisen är de inte mycket att ha. De kan sköta avspärrningar och dirigera trafik och inte så mycket mera.

    Kul idé att låta civila trafikvakter sköta fartkontrollerna. Något att debattera i TV?

  3. Bosse Lindgren tycker:

    Det vimlar av idioter i trafiken så nog behövs det poliser ute på vägarna.Men visst hastighetskontroller är nog trafikpolisens huvuduppgift för det är där stålarna finns. Och poliser för att lappa fortkörare, nä det blir ju löjeväckande. Bergh har rätt, trafikvakter fixar det.

  4. Nilsson tycker:

    Om trafikpolisen arbetade effektivt och satsade på i huvudsak annat än att jaga fortkörare så skulle allmänheten ha större förståelse för deras viktiga betydelse. Nu handlar det visst om att få in så många pinnar som möjligt i statistiken. Jag anser att trafikpolisen skulle patrullera mera med enmanspatrullering. Då skulle fler färgade bilar vara ute och påverka trafikrytmen lugnande. Det är ett stort resursslukande med civila videobilar som bara tar böter och inte har någon som helst effekt i det stora hela.
    Tempot hos trafikenheterna är också för lågt. Ambitionsnivån är för låg. Det finns mycket att vinna på en effektivisering. I det privata skulle så låg effektivitet aldrig accepteras.

  5. Mazarin tycker:

    Ja milda mazariner. Trafikpoliser för mig är dessa overollklädda michelinuppsvällda gubbar som med makt i blick kommenderar blåsning och körkort. Klart fall för TV3 och hon Skipper som bantar ner tjockisar. Om jag säger skär ned Trafikvakterna med 30 procent så får vi lika många gubbar kvar. Fast med färre ton Mazariner o fläsk.
    Latoxar är vad dom är. Och stöddiga så förbannat.

  6. Trucker tycker:

    Hahahahahaaaaaaa……TRAFIKVAKTER! HAHAHAHAAAAA…Dagen blev en höjdare!

  7. 6091 tycker:

    Håller med om TP är rätt slöa men de behövs för alla lymlar i trafiken. Hastighetskontrollerna är ett gissel och när en kollega åker fast är det riktigt bingo för ”trafikvakterna”.

  8. Svante tycker:

    Heja heja! Det bästa jag sett detta århundrade. Dessa förvridna personligheter som njuter när de snor lappen o nitar vanligt folk på 2000 hårt beskattade svenska kronor skulle sparkas ut i yttre tjänst, tvingas till 1 timmes fysträning i veckan och jobba nattskift som alla andra. Då skulle deras bukar minska med 25%.