Telia – skurkföretag?

Telia försöker lura sina företagskunder som har fasta abonnemang. Tekniken är välkänd från företag som har som affärsidé att bluffa sig till pengar. Ren bluff är det inte i senaste försöket från jätten Telia. En oren bluff, kan man säga. Alla firmor som har abonnemang hos Telia på s k fast telefon, en sådan som har sladd till ett jack på väggen, har fått ett erbjudande, se stor bild nedan, som utelämnar avgörande information och som kraftigt vilseleder.

Telia vill göra sina företagskunder uppbundna på 12 månader och samtidigt införa sekundtaxa och kraftigt höjda avgifter. Månadsavgiften anges i ett prisavtalsförslag till 54 kronor men i verkligheten handlar det om en höjning med 54 kronor, från 132 kronor till 186 kronor i månaden i fast avgift.

I ett alternativ som erbjuds sägs den fasta månádsavgiften vara 24 kronor. Inte sant det heller. Verkligheten är 156 kronor. Alla priser plus moms 25 procents påslag. Den rörliga kostnaden varierar och ringer du lite så erbjuds du ett till synes generöst förslag med 0 kronors månadsavgift. Lögn det också. Hela upplägget ger läsaren/företagaren intrycket av att det Telia erbjuder för att få binda dig i 12 månader är ett avtal med de uppgivna kostnaderna. Så är det inte, det är ett tillägg till vad du redan betalar i fasta avgifter. Detta går inte att läsa sig till, du måste ringa Telia för att få veta sanningen.

Detta med bindningstiden står visserligen, men med så liten text att det är uppenbart att det är meningen att du ska missa texten. Om Telia har den kulturen att brevet är ett normalt erbjudande som är förankrat i företagskulturen så är det knappast orättvist att kalla Telia för ett skurkföretag. Svensk Handel borde sätta Telia på sin skojarlista. Du kanske tycker att det är förmildrande att Telia har svenska staten som största ägare. Det tycker inte jag.

Text: Lars-Kristian Bergh


Klicka på bilden (2 ggr) för förstoring!

Kommentarer


I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
  1. Inger tycker:

    Telia är verkligen jobbiga. Men deras personal är alltid vänliga det måste jag säga. De är luriga telia. Alltid jättekrångliga att förstå börjar tro nu att de är så fula att det är utstuderat för att lura på oss dyra avtal. Tele2 är hur tydliga som helst och lite billigare. Så varför envisas med Telia? Byt!

  2. Roger tycker:

    Skurken ringde o ville förlänga mitt bredbandavtal med 12 månaders bindning varför tror du? Jo min fastiughetsägare har nu öppet nät till våran fiber i huset så vi kan ta vilken operatör som helst banhof, tele2, telia o en flera andra då har skurken fräckheten lura oss binda 12 månader. skurken tar 317 i månaden för 10Mbit upp o 10 ner. Banhof tar 249 för 100 Mbit ner o 10 upp. skillnaden blir 68 kr x 12 = 816 kronor per år för snabbare bredband. 816 spänn vad kan man göra för det? Ja ett vet jag, jag kan använda dessa 816 till bättre än slänga dom i gapet på Telia-skurken.

  3. Carl tycker:

    Telia är en stöddig monopol elefant som girigt suger ut med skyhöga priser o en hoper erbjudanden alla snåriga så att ingen förstår förrän man fastnat på kroken o då är det försent 12 månader. tacksam för varningen jag fick samma lapp o den är nu förpassad till runda arkivet. Beställde ip telefon av comhem istället. Telia ska bannlysas för sina äckliga affärsmetoder. Skurk var bra namn.

  4. Jag har inte haft Telia sen tio år tillbaka. Kan för all världen inte förstå varför folk envisas att anlita dem när det finns andra och bättre alternativ. Och jag har ändå företag, visserligen soloföretag, men företag.
    Nu har jag även avskaffat sladdtelefon både privat och företag. Kanske går inte att göra i storföretag men helt klart att man ändå kan skippa skojarna eller betala överpriser.

  5. Men gud så kul! Vårt lilla Televerk som hade huvudkontor i Farsta och Nynäshamn. Jobbade där i Nynäs i min ungdom. Blev ombedd att säga upp mig för jag kom för sent varje morgon. Var ute och rumlade varenda kväll. Var bara 16 år. Stack fort som fan till bättre jaktmarken.

    När dom ringer från alla håll och kanter och vill sänka hushållets och företagets kostnader säger jag bara: Nej, jag är nöjd. Jag vill inte ha något billigare. Det är bra som det är. Då blir dom tysta och kontrar med: Men vill du inte ha billigar telefoni? Nej, säger jag då: Jag vill ha dyrare. Slut på samtalet.

  6. Ekonomen tycker:

    Tele2 har liknande konstruktioner men avsevärt billigare priser. Istället för 132 kr i månaden i fast avgift exklusive moms tar Tele2 bara 99 kr/mån. De rörliga kostnader är också ungefär 30 procent lägre hos Tele2. Informationen från Tele2 är rak och tydlig. Jag fick behålla mitt gamla nummer när jag lämnade skurkfirman så jag tycker ungefär som Eivor.

  7. Eivor Andersson tycker:

    Vad ska man med Telia till? ”Skurkföretaget” övergav jag för flera år sedan. Har nu Tele2 för en spottstyver i jämförelse med SAMMA nummer som jag hade med ”Skurken”. Deras kundtjänst på tele2 är mycket snabbare och inte behöver jag betala räkningsavgifter heller. Bra att du hänger ut skurkarna.

  8. Lars-Kristian Bergh tycker:

    Telia bortförklarar men mörkar åter igen. Karin Nordlund är proffs på information men använder sin kunskap ohederligt. Se här ett citat från hennes kommentar nedan:

    ” Vill man inte alls ha ett prisavtal blir ens fasta kostnad 132 kr ex moms. Till det tillkommer samtalsavgifter, och då har man en minuttaxa vilket man helt eller delvis undviker genom att skaffa ett av våra prisavtal”.

    VARFÖR undviker Karin Nordlund berätta att det i ett följebrev klart står att man får SEKUNDTAXA om man inte accepterar prisavtal? Och VARFÖR nämner hon inte den knappt läsbara mikrotexten att man blir uppbunden till Telia i 12 månader?

    ”Man har alltså ett val att antingen ringa billigare genom att betala 52 eller 24 kr ex moms för ett prisavtal utöver abonnemangsavgiften, eller att bara betala den fasta abonnemangsavgiften och därmed ha en minutdebitering.” Minutdebitering skriver hon, trots att det blir sekunddebitering.

    Skurkmetoderna klarade inte ens ett informationsproffs från Telia av att dölja.

    • Jag har inte ljugit som påstås, utan det är som jag skriver. Idag har vi sekundtaxa, detta går över till minuttaxa så att man istället för att betala för varje påbörjad sekund betalar för varje påbörjad minut. Du blir vidare bara bunden vid Telia i 12 månader om du ingår ett prisavtal med oss. Om du inte gör någonting, dvs skaffar ett prisavtal, får du inte heller en bindningstid utan har då bara en uppsägningstid på tre månader.
      Karin Nordlund, Informationsansvarig Telia Kundrelationer

      • Lars-Kristian Bergh tycker:

        Telia ljuger, om än raffinerat. Med sekundtaxa betalar kunden för faktisk tid. Telia höjer priset och tar betalt för VARJE påbörjad minut!

        Telia låtsas att det blir billigare med prisavtal. Det blir DYRARE!

        Telia mörkar sanningen att månadsavgiften med prisavtal i två av tre alternativ blir DYRARE. I det tredje altyernativet blir den fasta månadskostnaden densamma, 132 kronor plus moms, och samtalskostnaden sannolikt högre.

        Karin Nordlund, informationsproffs, säg nu tydligt till alla dem som läser Berghs Blogg, att Telia har gjort en närmast obegriplig information om prisavtal. Eller, som ett alternativ, erkänn att Telias syfte med den otydliga informationen var att kunderna skulle missledas.

  9. Ja, hyckleriet visar inga gränser, när det gäller att försöka lura folk. Skriv så knivigt som det bara går, så går det alltid att påvisa att man har rätt, även om de flesta uppfattar det på ett annat sätt. Telia hakar på den dåliga företagskultur som övriga telebolag har. Vi bor helt enkelt i Ljugoslavien. Gå till min länk och läs krönikan om Låtsaslandet, där vi låtsas att lögnerna är sanningar. Du kommer att le igenkännande.

  10. Det verkar föreligga en del missförstånd kring våra prisförändringar som vi skickat ut information kring. Vår avsikt är varken att missleda eller lura våra kunder, och om du blivit det ber jag om ursäkt.
    Vi kommer som du skriver att införa minuttaxa, liksom att höja öppningsavgiften på samtal från 36 till 55,2 öre (exkl. moms). Anledningen till att det skrivs ex moms är att det är kutym när man anger pris till företagare.
    Vi kommer inte att höja avgiften för själva abonnemanget, utan det kommer även fortsättningsvis att kosta 132 kr ex moms.

    Majoriteten av kunderna får erbjudande om prisavtal som baseras på vilken typ av tjänst och avtal de har idag. Syftet med prisavtalen är att kunderna ska kunna sänka sina kostnader.

    Ett prisavtal är Dygnet runt som kostad 52 kr ex moms. Det andra heter Kväll och helg och det kostar 24 kr ex moms. Om man väljer ett prisavtal får man en öppningsavgift på 0.552 öre ex moms, och antingen ingen minutkostnad alls till fast telefoni (med prisavtal Dygnet runt) eller ingen minutkostnad alls till fast telefoni på kvällar och helger (med prisavtal Kväll och helg). Minutavgiften till mobiltelefoner blir även den lägre med något av våra prisavtal.

    Vill man inte alls ha ett prisavtal blir ens fasta kostnad 132 kr ex moms. Till det tillkommer samtalsavgifter, och då har man en minuttaxa vilket man helt eller delvis undviker genom att skaffa ett av våra prisavtal.

    Man har alltså ett val att antingen ringa billigare genom att betala 52 eller 24 kr ex moms för ett prisavtal utöver abonnemangsavgiften, eller att bara betala den fasta abonnemangsavgiften och därmed ha en minutdebitering. Självklart måste man göra en beräkning på vilket av dessa tre alternativ som lönar sig för just dig.
    Jag hoppas att det är något klarare vad våra förändringar innebär efter min förklaring.
    Karin Nordlund, Informationsansvarig Telia Kundrelationer

  11. ”Du kanske tycker att det är förmildrande att Telia har svenska staten som största ägare. Det tycker inte jag.”

    Lita ej på staten – är väl en tämligen god regel i den svenska modellen – som jag ser det.