Skurken Telia slår till – igen!

Lita absolut inte på Telia. Det blir alltmera övertygande att jätteföretaget Telia har en ledning som inympar en strategi som går ut på att lura sina kunder. Inte bluffa så att det uppenbart syns att det är kriminellt. Ånej, jätten kör med raffinerade metoder så att det för en utomstående blir juridiskt omöjligt bevisa deras onda uppsåt. Nu är det inte fotnivåens personal som är skurkar. Det är företagets ledning som bestämmer kulturen. Senaste exemplet från min egen värld: Beställde högre fart på bredbandet. Nuvarande månadskostnad är 317 kronor, vilket är svindyrt för att få använda en fiber som inte Telia ens äger.

Telia support

Jag kontaktade Telia och kunde få snabbare nedladdning för 3 kronor mera i månaden. Bränd av många dåliga erfarenheter av Telia så frågade jag om summan stämde. Handläggaren bad mig vänta för kontroll. -Jodå, det stämmer. Totalt inklusive moms 320 kronor i månaden kostar det, kvittrade hon glatt. Slog till förstås. Redan så här långt förstår ni väl vad som hände? Orderbekräftelsen sa 339 kronor. 19 spänn mer eller mindre är väl inget att bråka om? Det ju bara 228 kronor mera per år än vad skurkföretaget Telia lovade.

Just det, precis så resonerar nog de flesta. Det har förmodligen skurken tagit reda på genom enkätundersökningar. Alltså kör skurken Telia taktiken att bara ändra lite mot det överenskomna beloppet. Eftersom ändringen räknas som ett telefonköp gäller 14 dagars ångerrätt. Alltså kan Telia gömma sig bakom ångerrätten. När det lilla fåtalet ringer och kräver annullering så accepterar förstås Telia-skurken det utan argumentering. Därmed håller sig Konsumentombudsmannen lugn.

Misstag kan alla göra och det gör också alla. Men av alla Telias misstag så blir känslan väldigt stark i många fall att det är medvetna tricks för att (moraliskt om än inte juridiskt) lura kunden. Och bara det faktum att misstanken ofta uppstår visar ju att något är sjukt hos Telia. För ingen tror väl på allvar att jätten med tusentals experter på det mesta har så grava administrativa brister att säljpersonalen har en prislista och datorprogrammet som skriver bekräftelserna har en annan prislista?

TeliaS är förkortning som jag trodde stod för TeliaSonera. Lutar åt den mer adekvata benämningen TeliaS = TeliaSkurk.

Kommentarer


I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
  1. Ingvar P tycker:

    Telia är ett utsugarbolag dom missbrukar dominerande position

  2. Marklund tycker:

    jo fyfan för det företaget. Samma jävlans monopolfasoner hela tiden. Och borgarregeringen applåderar för det är deras pollitik att suga ut o slå på dom små annars hade dom stoppat telia. fyfan va ruttet hela skiten

  3. Margaretha tycker:

    Min mor i Småland blev utan telefon när stormen Gudrun drog fram. Efter 7 månader utan telefon erbjöds hon en mobiltelefon. När hon fick den gick den inte använda för det fanns ingen täckning. Den gamla telefon med sladd lagar dom inte. Hela byn drabbades och det verkar som om Telia inte har något ansvar alls. Är det inte regeringen som äger Telia?