Landet Lagom tar stryptag på bilister

Sverige saknar en motoristorganisation som vågar gå ut när det blåser. Kör först i 30, sedan 40 och så blir det 50. Så kommer 70. Sedan efter 200 meter blir det 80. Så blir det 90 och därefter 100. Så bestämde ministern för trafiklekstugan att du ska få en liten bit med 110 kilometer som högsta tillåtna fart. I busken gömmer sig trafikpolisen för att kunna nita dig på böter och i bästa fall få ta ifrån dig körkortet.

Utanför Strängnäs i Södermanland finns en nybyggd motorväg av hög kvalitet. Sikten är utomordentligt god. Det finns ingen bebyggelse nära vägen och inga farliga pelare på en lång sträcka. På den vägen beslutade ministern, förmodligen den mest inkompetenta minister Sverige har haft i modern tid, att det är lagligt att pressa upp sin bil eller MC i hela 120 kilometers hastighet.

En förare med 50 000 mils erfarenhet bakom ratten i exempelvis en BMW med en toppfart på 275 kilometer och bromsar dimensionerade för att kunna stoppa säkert i den farten på tyska frifartsvägar får alltså köra i högst 120 km/tim utanför Strängnäs. Vi pratar om högsta tillåtna fart, det är tillåtet köra långsammare än så och det bör de flesta göra om de är oerfarna eller har äldre motorsvaga och betydligt mindre säkra bilar.

Lagom stryper

Landet Lagom har ökat trycket i sitt struptag på bilisterna bl a genom att med de små stegens tyranni sänka den tillåtna farten succesivt. Ministern för trafiklekstugan satt där i sin förträfflighet och lyssnade på vad tjänstemän som Claes Tingvall med flera från Trafikverket sa till henne att göra. Monumentet över en riktigt rejält puckad minister kan skådas i uppländska Skebobruk. Du kommer i tillåtna 80 och närmar dig samhället. En knapp kilometer före första byggnaden är du fortfarande i skogen utan korsningar eller hus. Då blir det 60. Så lusar du fram till samhället och bromsar till 50. Efter 100 meter till blir det 40. Knappt hundra meter senare blir det 30. Bra, tänker du, 30 är du van vid att det bara är när det verkligen är befogat. Så blir det 40 och femtio meter senare blir det – just det – 50 som högsta tillåtna fart. Efter ett hundratal meter blir det 60 och så småningom långt ute i skogen blir det 80.

Märkte du den radikala förändringen? Från 60 till 80 utan 70 emellan. Man häpnar. Eller minns jag fel?

Fegar

Motormännens riksförbund med Maria Spetz i spetsen fegar i frågan. Motormännen drev i många år linjen att fartgränserna skulle reformeras så att 70 blev 80 och 90 blev 100 på många av vägavsnitten. Motormännen ville också sänka farten på vissa avsnitt från 50 till 40. Lekstugeministen Åsa tyckte nog ingenting men tjänstemännen på Trafikverket berättade för ministern vad hon skulle göra, nämligen att införa Motormännens föreslagna fartgränser utan att ändra de gamla. Jamen det låter ju inte klokt, kanske du tänker. Just det, det är ofta oklokt det som kommer från politiker. Ibland fullständigt vansinningt korkat. Som i detta ärende. Detta fullständigt puckade beslut signerades av alliansregeringens minister Åsa Torstensson(c).

Fredrik Reinfeldt, statsministern, kickade till slut sin värdelösa minister. Men invald i riksdagen blev hon i alla fall. Nu är det hög tid att nuvarande trafikministern Catharina Elmsäter-Swärd(M), från sörmländska Enhörna, alls inte långt ifrån 120-vägen utanför Strängnäs, river upp puckobeslutet. Och Motormännen bör förstås bjuda Catharina på lite kaffe med Mazariner…

Text: Lars-Kristian Bergh

Kommentarer


I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
  1. Jaha! Är det därför det plötsligt blev 80 och 60 lite här och där. Märkligt! Det är verkligen olika och förklaringen är alltså en minister som bara flyter med. Jag har verkligen undrat. Var finns info om detta? Ingenstans med andra ord. Det bara blev så.

  2. Jag tycker det låter som om Lennart är en gammal centerstöt som vill försvara en partivän. Åsa Torstensson må vara en bra mjölkerska och mamma och bullbakerska. Men vad har det med saken att göra? Hon var regeringens svagaste kort och fullständigt off i beslutsfattandet. Hastighetsgränserna är tossiga inget snack om saken och Åsa är fullt ut ansvarig. Att hon får på käften på Berghs blogg är helt i sin ordning. Jag kunde gått ännu längre men vill inte hamna i finkan för ärekränkning!

  3. Mats Olsson tycker:

    Lennart, lyft på kepsen lite. Det sitter en massa skräp till politiker som vi försörjer. Varför ska vi gulla med dom när de är värdelösa? Fattar de inte själva så behöver dom hjälp med att hasa sig ned från sin höga stol. Åsa Torstensson blev ett stolpskott för Maud Olofsson och den tanten har gjort livet till ett litet helvete för oss som måste göra arbetslivet på vägarna. Att bloggare Bergh ger tanten rejält på nöten genom att prata det språk som vanligt gör ska väl uppskattas och inte nedvärderas som du inskränkte kepsgubbe gör? Mycket bra att tanten Torstensson förpassades ut från regeringen bara synd att det tog fyra år och inte fyra dar.

    Motormännens riksorganisation är en sömning förening som jamsar med makten. I styrelsen sitter bara gamlingar, alla utom en är ålderspensionärer. Direktören är också rätt gammal verkar det på bilden på deras hemsida.

  4. Johnny tycker:
  5. Lennart tycker:

    Oförskämt av dig att ge dig på en rejäl och hederlig människa som gjort sitt bästa i så många år och försakat mycket av familjelivet för att göra ett politiskt arbete för landet. I politiken kan inte alla få alla uppdrag och att få vara med i regeringen och bli utvald av partiledaren Maud Olofsson till landets främsta uppdrag är få förunnat och borde väl även säga dig något om att Åsa Torstensson är synnerligen väl lämpad för ansvarsfulla uppdrag hon borde besparas dina oförskämdheter. Skamligt av dig.