Trafikverket utbildar: Så ljuger du med statistik

Trafikverket är ett lysande föredöme i konsten att ljuga med statistik. Senaste lögnen är sagan om antalet sparade liv med sänkta fartgränser. Bluffen med statistik baserad på datorsimuleringar är trafikverkets effektivaste reklammetod.

Tveksam kassamaskin

Statliga Trafikverket ljuger ofta. Helt medvetet. Medlöpare är de flesta större redaktioner indirekt genom att inte granska statistiken och deras metoder för att producera rena rama sagorna om hur många liv som kan sparas med sänkta fartgränser. Alla byråkrater arbetar med inbyggd automatik efter mera att byråkratisera och därmed få mera anslag för att anställa flera och göra mera satsningar. Och vad slår bättre som argument än att liv kan sparas? Alla medier blir ”nyttiga idioter” genom att okritiskt rapportera som om trafikverkets siffror vore obestridliga fakta.

Så skapas lögnen

Alla kan ljuga med dataprogram och en dator. Du som har makten över maskinen bestämmer hur många liv varje fartkilometer är värd. Det är alltså ett antagande som är grunden för beräkningen. Antagande är detsamma som en övervägd gissning. Jag gissar att antalet trafikdödade på landets motorvägar blir noll om farten sänks till noll kilometer i timmen. Det vill säga, trafiken stoppas helt på motorvägarna. Det är väl ett rimligt antagande?

Om trafikverket har statistik som visar att antalet dödade på motorvägarna är 100 personer och den genomsnittliga hastigheten är 100 kilometer, så säger trafikverket att 20 liv kan sparas om fartgränsen sänks till 80 kilometer i timmen. OBS ”fartgränsen”. Då invänder du och säger att sänkt fartgräns inte med automatik betyder sänkt fart. Då kontrar trafikverket och säger att deras statistik visar att om fartgränsen sänks från 100 till 80 km/tim så blir den genomsnittliga fartsänkningen 10 kilometer. Det betyder 10 sparade liv per år, menar ljugargänget på trafikverket.

Svagheter

Den ena svagheten är genomsnittsfarten. Helt i skugga finns då de verkliga orsakerna till de olyckor som orsakar dödstalen. Hur många kör ovanligt sakta på motorvägarna? Hur många är orutinerade, halvblinda, halvdöva eller dementa? Hur många olyckor sker på grund av den typiska svenska sjukan att ha dålig koll på den trafilk man hinner i kapp? Istället för att bromsa hårt kastar sig många ut i vänsterfilen med noll koll på upphinnande trafik i omkörningsfilen.

En annan svaghet är att dödstal och fart, varken uppåt eller nedåt, är linjär. Alltså inget rakt samband. Om, lägg märke till OM, en sänkt snittfart på en viss vägsträcka med 5 kilometer ger 1 person färre dödad så betyder (självklart) inte det att 5 liv sparas om farten sänks med 25 kilometer. Men trafikverkets statistikmodeller, just modeller producerade i datamaskiner, bygger på exakt den sortens bluffar.

Den tredje svagheten är skillnaden mellan sänkt fartgräns och verklig fartminskning. De nuvarande fartgränserna är på flera håll i landet så tokiga att bilisterna skakar på huvudet och tappar förtroendet för trafikverket. Därmed minskar respekten även för fartgränser som är högst motiverade. De stolliga fartgränserna har bara en vinnare; statskassan via polisens fartmätare och pinnplockare. Ju tokigare fartgränser ju flera åker på böter och även indragna körkort, utan att ett enda liv sparas.

Skriv, du kan vara anonym, i kommentarsfältet om dina mest stolliga exempel på fartgränser.

Datorsimulering

Trafikverkets statistik om dödstal och farter bygger helt på simuleringar i en datamaskin. Dessa simuleringar bygger på gissningar eller medvetna konstruktioner för att resultatet ska bli det man vill ha. Om inmataren har bestämt sig för att 5 kilometers sänkt fart betyder 2 sparade liv så blir naturligtsvis datamaskinens svar att sex liv kan sparas om farten sänks med 15 kilometer. Vad blir då logiken för trafikverket? Jo, att ändra siffrorna på skyltarna. Vilket förstås inte är detsamma som att hastigheten i praktiken sänks. Utom då kamerorna passeras.

Om 10 bilister håller 80 km/tim på en 100-väg och lika många håller 120 km/tim så blir medelhastigheten 100 km/tim på 100-vägen. Lysande resultat, alltså. Alla håller hastigheten som står på skylten.

Tänk på det klassiska exemplet: Sätt din ena fot i nollgradigt vatten och den andra i 50-gradigt varmt vatten och din genomsnittliga fottemperatur är behagliga 25 grader plus. Precis så här låg nivå arbetar trafikverket med. Med hjälp av okritiska medier låter vi oss luras. Och trafikverkets fartblindhet i statistiklögnerna blir allt påtagligare.

SVT:s Uppdrag granskning har ju här ett kanonfall att granska. Det vimlar av statliga statistikbluffar, men vem kan klå trafikverket?

Text: Lars-Kristian Bergh

Kommentarer


I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
  1. Sven-Eric tycker:

    Tidningen Motor frågade alla riksdagsledamöterna som sitter i trafikutskottet hur de ville stävja farligt trafikbetende som t ex rödljuskörningar, omkörning i dikesrenen på insidan m fl exempel. Alla utom en svarde: Sänkta fartgränser och fler kameraskåp.

    Med såna idioter i riksdagens trafikutskott kan man nog inte förvänta sig så mycket bättre av statens trafikverk.

  2. Kristina tycker:

    Det är en massa strunt som staten håller på med. Verkar som om det gäller att skaffa sysselsättning åt så många byrånissar som möjligt. Lägg ned Trafikverket.

  3. Curth tycker:

    Håller med det är bara en skyltdjungel och ett förmynderitänkande utan dess like. Är det sommar så sänks farten till sommarhastighet. På vintern sänks det för att det är vinter. Svenskarna är omyndigförklarade och fartgränserna har nåt religiöst över sig.

  4. Alexander tycker:

    Hålla på med skyltar är ju lätt så det är klart trafikverket koncentrerar sig på sånt. Så undrar jag om någon på trafikverket är mutad av skyltfabriken? Det är ju en skog av skyltar i varenda samhälle. Från 80 till 60 och från 60 till 50 och sedan 40 efter sådär en 60-70 meter. Jag kör ofta en sträcka där det är 60 på en knapp kilometer rakt genom skogen. Inte ett hus, inte en korsning. Va i helvete är det 60 där för???