Flyg med J 35 Draken

För fram gasreglaget för fullt. Efterbrännkammaren ökar på och några sekunder senare är farten 250 km/tim och du drar spaken lätt mot dig och nosen reser sig när J35:an lättar från landningsbanan. Efter 30 minuter landar du med lätt påverkan på balanssinnet. Kanske har du maxat på 1640 km/tim som är vad Draken toppar.

J35 Draken

Även du kan flyga det legendariska stridsflygplanet J 35 Draken. Kostnaden är överkomlig; 250 kronor och då ingår bränslekostnaden. Du får flyga själv – ingen bredvidsittning om du trodde det. Platsen är Arboga, cirka 14,6 mil från Stockholm.

När du ändå är där så kan du passa på och bekanta dig med olika militära robotar. Robotmuseet drivs av entusiaster med visst stöd från Arboga kommun, flygplansfabriken SAAB och en handfull andra företag och privatpersoner.

När jag för första gången flög 35:an uppstod ett fel i elektroniken så flygplanet tappade höjd trots att spaken var så långt bak att stolskanten tog i. Katapultstolen var urkopplad så det gick inte att lämna flygplanet. Marken närmade sig läskigt snabbt. Hur det gick? återkommer strax om det.

Före Viggen

Draken var för sin tid ett oerhört avancerat flygplan. Med sin stora deltavinge fick det fina lågfartsegenskaper och samtidigt bra manöverförmåga. En stark motor gav J35:an ett fantastiskt ös och det kunde stiga nästan lodrätt till maxhöjden 14 000 meter. Det gjorde 1,5 mach vilket betyder en och en halv gånger så snabbt som ljudets hastighet.

Med bil har jag aldrig kört snabbare än 250 km/h (där stoppar den elektroniska fartspärren) men i Draken stod mätaren på 1640 km/h. Men den farten håller du inte länge för i en J 35 blir du soppatorsk nästan snabbare än du hinner tänka tanken. Och tankinnehållet visas i procent på mätaren. Efter några minuter stod det 50 procent så jag rollade och svängde vänster för en kontrakurs åter till Hässle flygfält i Västerås.

Efter Draken kom Viggen som även den nu är historia. Drakenplanet i Arboga är ett av dem som ursprungligen såldes till Österrike. Cockpiten är i princip avsågad. Den är datoriserad som simulator och verkligheten ser du på en kupolformad filmduk där Google Earths bild av jorden är nedplockad i realtid.

När du flyger känns det precis som på riktigt utom två saker. Du slipper känna svetten innanför G-dräkten och har ingen centrifugalkraft i svängarna. Fast inget av detta tänker du på när du flyger. Det går fort och du har fullt upp, jag lovar, att hålla rätt på vad som händer. Du missar förmodligen att bränslet tar slut, men flygledaren trycker på en knapp och vips så har du 100 procent bränsle. Alltså full tank igen.

Krasch

Jag fick som sagt ett tekniskt fel på flygplanet och tvingades åse när skogen ruggigt snabbt närmade sig. Inget fanns att göra. Jag följde med och totalkraschade i en tallskog utanför Västerås. Det var svettigt att vara med om sin egen död!

Bortsett från det så kan jag inte låta bli att göra en privat bekännelse; detta var en av mitt livs häftigaste upplevelser. Och då har jag ändå kryssat i Spetsbergen, dykt med Sveriges hemligaste u-båt och brutit två meter tjock is i 16 knop ombord på Atle i Bottenviken.

Far och flyg och ha rejält kul i Arboga.

Lars-Kristian Bergh

www.robotmuseum.se

Foto J 35 Draken: SAAB

 

 

Kommentarer


I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
  1. Berghs Blogg tycker:

    Grundlagen skyddar Berghs Blogg juridiskt. Om jag tolkat Expressens chefredaktör Thomas Mattsson korrekt så är det bara bloggar utan ansvarig utgivare i lagens mening som hackats. Berghs Blogg har utgivningsbevis vilket betyder att anonyma skribenter har samma källskydd här som i vilket annat media som helst, Expressen, Svenska Dagbladet, Sveriges Radio osv.

    Vill någon anmäla innehållet på denna blogg så görs det till Myndigheten för radio och TV, inte till PO eller Pressens opinionsnämnd. Detta är enda skillnaden. För källskyddet gäller samma regler, fastlagda i TF, Tryckfrihetsförordningen.

    Tekniskt finns det inget säkert skydd mot hackare. Det är tre personer totalt som kan se IP-nummer och epostadresserna för dem som skriver anonymt på Berghs Blogg. Vi tre får inte röja anonymiteten utan ett domstolsutslag om det. Därmed inte sagt att vi gör det trots en dom. Det beror på.

    Lars-Kristian Bergh
    ansvarig utgivare Berghs Blogg

  2. Jaja flyg vågar man väl kommentera men inga känsliga ämnen för nu har ju kvällsblaskan Expressen betalat en summa stålar till ett gäng våldsaktivister på vänsterkanten för att de skulle hacka sig in i systemen på bl a Avpixlat och sno epostadresserna som ska vara dolda för utomstående. Vad säger att inte din blogg också kan hackas?? undrar Robban

  3. P-A Larsson tycker:

    Roligt med lite uppiggande läsning mitt i bedrövelsen. Flyg är toppen.